Mobiliteit heeft een belangrijke functie in onze samenleving. Maar het verkeer veroorzaakt ook veel problemen, zoals files, verkeersongevallen, luchtverontreiniging, geluidsoverlast, geurhinder en versnippering van de natuur. De uitlaatgassen versterken bovendien de klimaatsverandering, ozonvorming en verzuring. Daarnaast wegen ook het lawaai en overvloedig licht op het milieu. Duurzame mobiliteit is een vorm van mobiliteit die geen gevaar vormt voor de volksgezondheid of voor de ecosystemen en toch voldoet aan de vraag naar bereikbaarheid. Neem alvast een kijkje op de website van het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie voor meer achtergrondinformatie bij het thema 'Milieu en mobiliteit' .
LPG: www.lpg.be .
Roetfilters (incl. roetfilterpremie)
Het Convenant of Mayors (burgemeestersconvenant) is een initiatief van de Europese Commissie waarbij Europese steden en gemeenten zich (vrijwillig) engageren om de CO2-uitstoot in hun stad of gemeente te verminderen. Het doel is om die uitstoot op hun grondgebied met minstens 20 procent terug te dringen tegen 2020.
Het burgemeestersconvenant is geen vrijblijvend charter. De Europese Unie volgt op of de gemeente haar engagementen nakomt. Sedert de aftrap begin 2009 hebben 4.000 Europese gemeenten getekend. In die gemeenten wonen samen meer dan 160 miljoen inwoners.
Het is de bedoeling dat de gemeente binnen het jaar na ondertekening een nulmeting en een energie-actieplan voorlegt. De zogenaamde nulmeting geeft weer hoeveel CO2-uitstoot door energieverbruik er is op het grondgebied van de gemeente. Hiermee weet de gemeente vanwaar die CO2 vooral komt (gebouwen, industrie, mobiliteit, landbouw & natuur) en via welke acties het meest CO2-winst te halen is tegen een redelijke kost. VITO ontwikkelde in opdracht van LNE een Excel toepassing waar elke gemeente in Vlaanderen de huidige CO2-uitstoot op haar grondgebied kan berekenen.
Meer informatie over het burgemeestersconvenant vind je hier:
Informatie en hulp bij de nulmeting CO2-uitstoot vind je hier .