Lokale overheden

  • Wie is wie?
  • Lokaal mobiliteitsbeleid
  • Mobiliteitsbrief
  • Thema's
  • Richtinggevend kader
  • Aanvullende reglementen
  • Meer
    • Mobiel Vlaanderen
    • Vervoersmodi

    Thema openbaar vervoer

    Algemene informatie

    • Openbaarvervoerbeleid binnen het gemeentelijk mobiliteitsplan
    • “Geef werken tijdig door aan De Lijn”
    • Nieuwe prijzen halteaccommodatie De Lijn
    • Evenementen: 10 tips voor een goede bereikbaarheid
    • ‘Meer flexibiliteit en uitwisseling van ervaringen’ (Verslag rondetafels Mobiliteitsconvenants)
    • "Hou openbaarvervoerroutes sneeuwvrij"
    • Goed om weten - Goedkopere halteaccomodatie De Lijn
    • “2009 was het jaar van de fietspunten”
    • Aanpassingen halteaccommodatie bij De Lijn
    • Van paal tot busstrook
    • Onderhoud schuilhuisjes De Lijn: Poets uw imago op
    • Toegankelijk openbaar domein: basisaanbevelingen en -afmetingen
    • Toegankelijk openbaar vervoer: De Lijn werkt aan meer mobiele lijnen
    • Fietspunten
    • Denk aan De Lijn
    • Een mooi schuilhuisje maakt wachten aangenamer
    • Vlotte overstap van trein naar bus

    Projectmethodologie

    • Projecten die beantwoorden aan het decretaal duurzaam lokaal mobiliteitsbeleid

    Modelteksten

    • Samenwerkingsovereenkomst III - Samenwerkingsovereenkomst voor de aanleg of herinrichting van tram- en busbanen en andere doorstromingsmaatregelen voor het geregeld vervoer in de gemeente(n)
    • Samenwerkingsovereenkomst IV - Samenwerkingsovereenkomst voor netmanagement geregeld vervoer project bijkomend aanbod, met aanbods-, doorstromings- en communicatiemaatregelen in de gemeente(n)

    Publicaties

    • Bushaltegids (De Lijn)
    • Brochure: veilig fietsen naar trein, tram en bus

    Praktijkvoorbeelden

    • Fietsenstallingen aan het station van Sint-Niklaas (filmpje op YouTube)
    • Koksijde: Verkeerslichten aan tramdoorsteek
    • "Hou openbaarvervoerroutes sneeuwvrij"
    • Interview met Patrick Moenaert: "Brugse binnenstad herademde dankzij nieuw mobiliteitsplan"
    • Nieuwe lijn en twee busbanen verbeteren mobiliteit in Dendermonde
    • Van paal tot busstrook
    • Computersimulatie: toeritdosering levert tijdswinst op in Mortsel
    • Rillaar kiest voor totaal nieuw concept in schoolbuurt - Radicale breuk met chaos
    • Merksplas - “Natuurlijk rijden er meer fietsers”
    • Fietspunten
    • Sneller naar de trein in Grobbendonk
    • Pendelen aantrekkelijker in Londerzeel
    • Max Mobiel vult de gaatjes
    • Hasselt en Genk werken samen aan multimodaliteit
    • Genk: C-Mine vlot bereikbaar
    • Multimodaliteit troef in Duffel
    • Wijgmaal: met fiets, trein of bus naar het werk

    Aanvullende reglementen

    Wanneer lokale besturen verkeerstekens willen plaatsen die verplichtingen opleggen aan weggebruikers, moeten zij daarvoor een aanvullend reglement opstellen. Hoe dat moet gebeuren, blijkt in de praktijk niet altijd duidelijk. Vanaf nu vindt u een diepgaande toelichting over aanvullende reglementen op deze website via de navigatiebalk.

    • Aanvullende reglementen (AR) op het wegverkeer 

    Bushaltengids

    De Bushaltegids, een handige tool voor de wegbeheerder, zet alle richtlijnen en aandachtspunten op een rij om bushaltes in Vlaanderen voor alle reizigers zelfstandig en comfortabel toegankelijk te maken. De principes rond toegankelijkheid in deze gids bouwen voort op het vademecum ‘Toegankelijk Publiek Domein’. Voor deze gids werkte De Lijn actief samen met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten. Want voor de (her)aanleg van bushaltes is immers de wegbeheerder bevoegd, en dit is ofwel het lokale bestuur of AWV.

    De Bushaltegids geeft meer informatie over:

    • het begrip toegankelijk openbaar vervoer
    • het gedetailleerd stappenplan van het ontwerpproces van een toegankelijke bushalte
    • de verschillende functies en categorieën van bushaltes 
    • een checklist voor het conceptontwerp

    U kunt de bushaltegids downloaden op toegankelijke haltes 

    Brochure: veilig fietsen naar trein, tram en bus

    Deze brochure is een uitgave van de Fietsersbond. De fiets is het ideale vervoermiddel voor afstanden tot vijf of tien kilometer. Meer dan de helft van alle verplaatsingen in Vlaanderen gaan niet verder dan vijf kilometer. Ook voor de grotere afstanden kan de fiets een alternatief bieden voor de auto. In combinatie met het openbaar vervoer kan een hele reeks autoverplaatsingen vervangen worden door de tandem "fiets en openbaar vervoer". Bovendien betekenen fietsers een groot klantenpotentieel voor De Lijn en de NMBS.

    • Veilig fietsen naar trein, tram en bus 

    Fietsenstallingen aan het station van Sint-Niklaas

    Op het Fietscongres van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde op 20 september 2011 werden vier goede praktijkvoorbeelden getoond in een filmpje. U kunt het voorbeeld over fietsenstallingen aan het station van Sint-Niklaas hieronder bekijken.

    • Vervoersmodi
      • Voetgangers
      • Fietsers
      • Openbaar vervoer
      • Taxi en VVB
      • Vrachtverkeer
    • Beleid
      • Basisbereikbaarheid
      • Snelheidsbeleid
      • Participatie en inspraak
      • Parkeerbeleid
      • Sluipverkeer
      • Milieu
      • Carpool
    • Infrastructuur
      • Schoolbuurt
      • Verlichting
      • Winterdienst

    Lokale overheden gebruikt cookies om uw surfervaring te verbeteren.

    Deze cookies zijn noodzakelijk om de website optimaal te laten functioneren. Als u op ‘Cookies aanvaarden’ klikt, aanvaardt u alle cookies op deze website. Meer info leest u in het privacy- en cookiebeleid van Departement Mobiliteit en Openbare Werken.