Met de uitbouw van de fietsinfrastructuur wordt beoogd volgende aspecten te verhogen:
Het bovenlokale functioneel fietsroutenetwerk is een wensbeeld voor gemeentegrensoverschrijdende fietsinfrastructuur in het Vlaamse Gewest. Het bovenlokale functionele fietsroutenetwerk verbindt woonkernen en attractiepolen, met name zones van tewerkstelling, van onderwijs, van handel, van sport en cultuur en mobiliteitsknooppunten.
Om de aanleg van fietssnelwegen en andere fietsinfrastructuur van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF), gelegen langs wegen die niet onder het beheer van een Vlaams agentschap vallen, te stimuleren, voorziet de Vlaamse Regering subsidies. De subsidieregeling werd op 12 maart 2018 nog verder uitgebreid. De subsidies van het Vlaamse Gewest worden in de meeste gevallen aangevuld met provinciale subsidies (zie subsidiebedrag).
De fietssnelwegen vormen de ruggengraat van het BFF. Het gaat om 119 trajecten, in totaal ongeveer 2.500 km fietssnelwegen (zie ook deze indicatieve kaart ), die grotendeels gelegen zijn op gronden die niet door Vlaanderen worden beheerd. Fietssnelwegen genieten een bijzondere subsidieregeling. Daarom legt een Ministerieel Besluit de lijst van Vlaamse fietssnelwegen vast. Het Vlaams Gewest subsidieert voor deze infrastructuur ook de studie- en toezichtskosten en de verwerving van gronden. Voor fietssnelwegen zal de samengevoegde subsidie (Vlaams Gewest + provincie) meestal neerkomen op een subsidie van 100%.
Het gebruik van de term 'fietsinfrastructuur' laat ook ruimere toepassingen toe, zoals fietswegen, fietsstraten, enz ...
Het project dient te beantwoorden aan de hierboven beschreven principes.
De her in te richten of aan te leggen infrastructuur wordt beheerd door de gemeente.
Over de start- en projectnota of de unieke verantwoordingsnota werd door de projectstuurgroep een consensus bereikt, al dan niet met bemiddeling van de voorzitters, of de nota(’s) kregen een gunstig advies van de kwaliteitsadviseur voor zover het advies werd aangevraagd voor 22 juni 2019.
Sinds 2006 werken de Vlaamse Overheid en de provincies samen, onder de noemer Fietsfonds, om fietsinfrastructuur gelegen op het BFF op gemeentewegen te subsidiëren. Via het Fietsfonds krijgen de gemeenten minstens 90% subsidies voor de aanleg van fietspaden langs gemeentewegen. 50% komt van het Vlaamse Gewest en minstens 40% van de provincie. In de praktijk betaalt de provincie 90 of 100% van de subsidie uit aan de lokale overheid. De provincie krijgt nadien 50% van de subsidies terug via het Vlaamse Gewest. De gemeenten betalen desgevallend de overige 10% en de niet-subsidieerbare kosten.
De subsidie heeft betrekking op de kosten voor de werken en bij fietssnelwegen bijkomend op de kostprijs van de studie- en toezichtskosten en voor de eventuele verwerving van gronden (BVR art.49).
De gemeente kan meer informatie over deze subsidies en het indienen van de subsidieaanvraag terugvinden bij de provincie via deze websites:
In bepaalde gevallen zal de provincie u informeren dat voor uw specifiek project de provincie een afwijkende subsidieregeling hanteert of een subsidie uitsluit. Deze projecten kunnen wel nog in aanmerking komen voor een Vlaamse subsidie, onder de noemer niet-Fietsfonds. Het Gewest betaalt een subsidie van 50% van de kosten voor de werken en bij fietssnelwegen bijkomend 50% van de kostprijs van de studie- en toezichtskosten en voor de eventuele verwerving van gronden (BVR art. 48/3).
Wanneer het project op basis van een andere grondslag een subsidie wordt toegekend, wordt het subsidiebedrag waarin op basis van deze regeling is voorzien, beperkt tot het verschil tussen de subsidie die is toegekend op de andere grondslag, en de subsidie die toegekend is op basis van deze regeling (BVR art. 36).
Het subsidiebedrag bedraagt maximaal het bedrag van de kostenraming in de projectnota waarover consensus werd bereikt of dat gunstig werd geadviseerd, verhoogd met 10%. Het subsidiebedrag wordt aangepast aan de schommelingen van het indexcijfer van de consumptieprijzen en wordt berekend aan de hand van de volgende formule: subsidiabel bedrag vermenigvuldigd met het nieuwe indexcijfer, gedeeld door het basisindexcijfer. Het basisindexcijfer is het indexcijfer van de maand die voorafgaat aan de maand waarin de projectstuurgroep een consensus heeft bereikt over de projectnota of de unieke verantwoordingsnota van het project, al dan niet met bemiddeling van de voorzitters, of van de maand die voorafgaat aan de maand van het advies van de kwaliteitsadviseur. Het nieuw indexcijfer is het indexcijfer van de maand die voorafgaat aan de datum van de voorlopige oplevering van het project. (BVR art. 41)
De kostprijs omvat (BVR art. 48/3§3 en art. 49§3):
Als de studies en/of het toezicht met eigen personeel van de gemeente worden uitgevoerd, wordt de subsidiabele kostprijs ervan beperkt tot de kosten die berekend zijn tegen de voorwaarden voor opdrachten van raadgevende ingenieurs van de Belgische Confederatie van burgerlijke en landbouwkundige ingenieurs (KVIV-FABI), die geldig zijn vanaf 1 januari van het jaar waarop ze zijn gemaakt. (BVR art. 42)
De subsidieaanvraag gebeurt in twee schijven (BVR art. 48/3§4 en art. 48/4).
De eerste schijf heeft betrekking op het bedrag van de studiekosten en de kosten die gemaakt zijn door de gemeente voor de verwerving of onteigening van de gronden, in het geval van fietssnelwegen, en de helft van de kosten van de werken volgens het inschrijvingsbedrag van de aannemer. Deze wordt betaald bij de betekening van de opdracht aan de aannemer van de werken. De aanvraag voor de eerste schijf omvat:
Voeg bij deze aanvraag ook:
De tweede schijf heeft betrekking op het saldo van de studiekosten en de toezichtskosten, in het geval van fietssnelwegen, en het saldo van de kosten van de werken met de eventuele prijsherzieningen en verrekeningen, meer- of bijwerken. Deze wordt betaald na de voorlopige oplevering van de werken. De aanvraag voor de tweede schijf omvat:
Voeg bij deze aanvraag ook:
De subsidieaanvragen worden ingediend bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken op één van de volgende manieren: