|
HOOFDDOELSTELLING 2 :
|
ACTIEPUNTEN |
De efficiënte van stedelijke logistiek kan op tal van manier verhoogd worden:
Verdieping en voorbeelden:
Bundelingsconcepten (consolidatiecentra, horizontale en verticale samenwerking, ladingbeurzen,...) kunnen zorgen voor hogere beladingsgraden. In de binnenstad dient er ook gedacht te worden aan micro-consolidatiepunten en eventuele overslaglocaties. Dit is ook zeer belangrijk als er beperkingen zijn opgelegd voor leveringen in de binnenstad.
Er is een waaier aan informatie beschikbaar over consolidatiecentra. Een aandachtspunt blijft hier de rendabiliteit en het overlevingsperspectief van dergelijke initiatieven op lange termijn.
Mechelen experimenteerde in het kader van het Europese Novelog-project met een combinatie van micro-consolidatie via pakketkasten en cargobikes (deliverables: D2.2, vanaf p.28; D5.3 p30 + D6.3 p39).
Het Intello City project testte een autonoom werkend stadsmicromagazijn met behulp van 'Internet of Things'-technologie, in samenwerking met Imec en de stad Antwerpen.
Horizontale samenwerking en orkestratie van logistieke ketens.
In het Europese U-Turn project werd onderzoek gedaan naar samenwerking in de logistieke keten in de voedingssector.
Via het Europese project Galena wordt gezocht naar een manier om de randvoorwaarden (platformen) te creëren voor orkestratie van stedelijke logistieke ketens.
Logistieke activiteiten worden verzoend met andere stedelijke functies (zoals wonen, winkelen, …). Hinder (geluidsoverlast, parkeerhinder, visuele hinder) en luchtverontreiniging worden beperkt door een performante organisatie van de logistieke activiteiten. De aflevering, de verzending en de retournering gebeurt op de meest optimale locatie ( samenhang met e-commerce).
Verdieping en voorbeelden:
In Barcelona werd bijvoorbeeld een app ontwikkeld die inzicht geeft in beschikbare laad- en loszones en waardoor zoekverkeer en dubbelparkeren kan vermeden worden.
Via de studie 'E-green' toonde het VIL onder meer aan dat alternatieve afleverlocaties een positieve bijdrage leveren op de duurzaamheid van e-commerce leveringen.
Volgende website bundelt alle mogelijke post- en parcelpunten in België. Nuttige informatie om een niet-thuislevering (e-commerce) te vermijden.
Via de Piekprojecten bouwde Vlaanderen expertise op in stille leveringen in de dagrand (vóór de ochtendspits en ná de avondspits) De omwonenden, gemeenten en distributiebedrijven reageerden positief. Lees meer over het PIEK 2-project.
De leefbaarheid wordt ook verbeterd door Hoofddoelstelling 3 - milieuvriendelijke stedelijke logistiek.
Het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT) bundelde alle postale (brieven en pakketten) punten in België op een kaart. Alle mogelijke post- en parcelpunten in België. Dit is ook informatie om een niet-thuislevering (e-commerce) te vermijden.
De verkeersveiligheid verhogen door het aantal ongevallen met vrachtvervoer terug te dringen door in te zetten op educatie, sensibilisering, infrastructuur, voertuigtechnologie, handhaving en op te roepen tot engagement van elke weggebruiker.
Verdieping en voorbeelden:
Het Vlaams verkeersveiligheidsplan vormt een impuls om deze doelstelling te realiseren.
Via de subsidie Ecologisch en Veilig Transport kunnen bedrijven ervoor zorgen dat hun vrachtvoertuigen boven de 3,5 ton duurzamer en verkeersveiliger worden.
Inzicht in de logistieke stromen en een goed contact met de belanghebbenden kan ertoe bijdragen dat gevoelige zones (bv schoolomgevingen) vermeden kunnen worden door de toegang te beperken, maar toch beleverbaar blijven (samenhang met doelstelling 1).
In Antwerpen werd een proefproject opgestart waarbij een toegangsbeperking (vrachtwagens maximaal 3,5 ton) de verkeersveiligheid moet verhogen.
© 2024 - Vlaamse overheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken - Afdeling Beleid De modellicentie voor gratis hergebruik van de Vlaamse overheid is van toepassing op deze website : zie website vlaanderen.be voor meer info |