Mobiel Vlaanderen
   U bent hier :   Mobiel Vlaanderen >  Persbericht > Voorrang voor het collectief vervoer

Voorrang voor het collectief vervoer



BRON : Kabinet van Ben Weyts, Vlaams minister van mobiliteit, openbare werken, Vlaamse rand, toerisme en dierenwelzijn
DATUM : 17-09-2018
TEKST :

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts maakt het collectief vervoer aantrekkelijker. Alle bussen en taxi’s zullen gebruik mogen maken van de busbanen op gewestwegen, die tot nu toe vooral voorbehouden waren aan De Lijn. Prive?bedrijven krijgen binnenkort ook de mogelijkheid om busverbindingen aan te bieden tussen Vlaamse centrumsteden. Weyts: "Met snel en comfortabel collectief vervoer kunnen we meer mensen verleiden om hun auto wat vaker te laten staan".

In deze regeerperiode is het investeringsbudget voor de openbare vervoersmaatschappij De Lijn opgetrokken tot historische hoogte. Er wordt volop gei?nvesteerd in nieuw materieel en extra aanbod. Nu wil Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts ook het collectief vervoer dat georganiseerd wordt door prive?bedrijven meer wind in de zeilen geven. "Collectief vervoer haalt veel aut'’s uit de file", zegt Weyts. "Ik ga alle bussen aantrekkelijker maken. Na die van De Lijn, nu ook die van prive?bedrijven".

Zo worden de busbanen op de Vlaamse gewestwegen opengesteld voor alle bussen en taxi’s. Tot nu toe waren deze busbanen vooral voorbehouden voor de bussen van De Lijn. Nu zullen ook de andere vormen van collectief vervoer de mogelijkheid krijgen om tijd te winnen via de busbanen. "De beste reclame voor het collectief vervoer is een bus die de hele file vol personenwagens ostentatief voorbij kan steken via de busbaan", zegt Weyts.

De Vlaamse Regering gaat private bedrijven ook de mogelijkheid geven om busverbindingen te organiseren tussen Vlaamse centrumsteden. Op dit moment is De Lijn de enige operator die een regelmatige busverbinding mag opzetten met vaste haltes. Zo blijven er veel mogelijkheden onbenut: De Lijn heeft bijvoorbeeld geen rechtstreekse lijn tussen Brussel en Antwerpen en ook niemand anders mag een openbare busdienst aanbieden tussen deze belangrijke attractiepolen. Het nieuwe decreet Basisbereikbaarheid voorziet de mogelijkheden om voor zulke trajecten vergunningen uit te reiken aan private bedrijven. "De prive?bedrijven treden dus niet in concurrentie met De Lijn, maar gaan juist de werking van De Lijn aanvullen", zegt Weyts.

Weyts kondigde de maatregelen ten voordele van het collectief vervoer aan bij de voorstelling van het project "de kantoorbus": een samenwerkingsverband van een 15-tal bedrijven die kantoorbuslijnen opzetten voor hun medewerkers. “Ik stel vast dat ook prive?bedrijven steeds meer inzetten op collectief vervoer”, zegt Weyts. "Die tendens geef ik graag een extra zetje".



© 2019 - Vlaamse overheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken - Afdeling Beleid
De modellicentie voor gratis hergebruik van de Vlaamse overheid is van toepassing op deze website :
zie website vlaanderen.be voor meer info