U bent hier :   Mobiel Vlaanderen >  Persbericht > Aan Schijnpoort voor het eerst zelfherstellend beton gebruikt op een Belgische bouwwerf
START
JE VERPLAATSEN
• te voet of met de fiets
• met bus, tram, metro of trein
• met taxi of autocar
• met auto of motor
• met boot, veer of ferry
• met het vliegtuig
VRACHT VERVOEREN
PERSONEN VERVOEREN
MOBILITEITSBELEID
• Beleidsplannen
• Lokale overheden
• Wetgeving en omzendbrieven
• Vademecums
• Overheden en administraties
• Belangengroepen,
   beroepsorganisaties

STUDIE & ONDERZOEK
• Overzicht
• Mobiliteit in cijfers
• Opleidingen
• Studiebureaus
TIJDSCHRIFTEN & NIEUWSBRIEVEN

BRON : UGent en BAM
DATUM : 30-08-2017

Op 30 augustus 2017 is voor de eerste keer in België zelfherstellend beton op een bouwwerf gebruikt. In Deurne werd de dakplaat van een bouwput in het speciale beton uitgevoerd. De UGent ontwikkelde het beton door er bacteriën aan toe te voegen. Als de bacteriën door scheurtjes of barsten in het beton in contact komen met water en lucht, gaan ze kalksteen aanmaken. Zo vullen de bacteriën de scheuren op en herstelt het beton zichzelf.

Na een reeks succesvolle labotesten van de UGent was het tijd om het zelfherstellend beton in praktijk toe te passen. De werf van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel voor de voorbereidende werken van de Oosterweelverbinding in Deurne, kreeg de primeur. De dakplaat van put K5, een nieuwe dienstput voor de rioleringen van Aquafin, werd in het speciale beton uitgevoerd.

Bacteriën voeren de herstellingen uit

Cement, het bindmiddel van beton, bezit van nature een beperkte zelfherstellende capaciteit. Door er bacteriën aan toe te voegen, wordt deze vele malen vergroot. De speciale bacteriën treden pas in actie als ze in contact komen met lucht en water. Als het beton barst, maken de bacteriën kalksteen aan en vullen ze zo de scheur op. De toepassing is zo krachtig dat zelfs vrij grote scheuren zichzelf repareren. Het experiment kan dan ook grote gevolgen hebben voor de levensduur van beton en een grote besparing in onderhoudskosten opleveren.

Samenwerking tussen verschillende partijen

De plaatsing van het beton is uitgevoerd door de THV Schijnpoort en opgevolgd door het controlebureau SECO en de deskundigen van de afdeling Expertise Beton en Staal van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (Vlaamse overheid). Het bedrijf Holcim leverde het beton.