Mobiel Vlaanderen
   U bent hier :   Mobiel Vlaanderen >  Persbericht > Vrachtwagens worden verkeersveiliger en groener
START
JE VERPLAATSEN
• te voet of met de fiets
• met bus, tram, metro of trein
• met taxi of autocar
• met auto of motor
• met boot, veer of ferry
• met het vliegtuig
VRACHT VERVOEREN
PERSONEN VERVOEREN
MOBILITEITSBELEID
• Beleidsplannen
• Lokale overheden
• Wetgeving en omzendbrieven
• Vademecums
• Overheden en administraties
• Belangengroepen,
   beroepsorganisaties

STUDIE & ONDERZOEK
• Overzicht
• Mobiliteit in cijfers
• Opleidingen
• Studiebureaus
TIJDSCHRIFTEN & NIEUWSBRIEVEN

Vrachtwagens worden verkeersveiliger en groener



BRON : Kabinet van Ben Weyts, Vlaams minister van mobiliteit, openbare werken, Vlaamse rand, toerisme en dierenwelzijn
DATUM : 21-07-2017
TEKST :

De Vlaamse Regering gaat transporteurs die investeren in verkeersveiligheid en duurzaamheid financieel belonen. De Vlaamse ministers Ben Weyts (Mobiliteit), Philippe Muyters (Economie) en Joke Schauvliege (Omgeving) slaan de handen in elkaar om de sector te ondersteunen met een premie van € 3000 (verkeersveiligheid) en verhoogde ecologische steun (duurzaamheid).

De transportsector creƫert toegevoegde waarde voor onze economie en veel transporteurs investeren zelf in moderne, verkeersveilige en milieuvriendelijke voertuigen. Om die omslag naar moderner transport te ondersteunen en te versnellen, voorziet de Vlaamse Regering nu in extra ondersteuning.

De Vlaamse vrachtwagenvloot moet verkeersveiliger worden. Een ongeval met een vrachtwagen heeft immers een veel grotere impact dan een ongeval met een personenwagen. Een nieuwe premie van € 3000 zal investeringen in verkeersveiligheid aantrekkelijker en haalbaarder maken. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts voorziet zo een stevige financiĆ«le stimulans voor o.a. extra dodehoekdetectoren (bovenop de dodehoekspiegels, die verplicht zijn), camera's voor achterwaarts rijden, systemen die het gebruik van een GSM blokkeren in een rijdende vrachtwagen, aslastmeters (die waarschuwen als assen overbelast worden) en remsystemen. "Veel interessante innovaties op de markt", stelt Weyts vast. "De Vlaamse premie moet het voor transporteurs makkelijker maken om op de kar te springen en te investeren in verkeersveiligheid".

De Vlaamse vrachtwagens moeten ook groener worden. De wet legt al milieuvereisten op, maar nu komt er extra steun voor transporteurs die uit eigen beweging investeren in maatregelen die nog verder gaan dan wat de wet vraagt. Milieuvriendelijke CNG-, LNG- en hybride vrachtwagenmodellen zullen kunnen rekenen op verhoogde ecologiesteun.

Om de sector een extra duwtje in de rug te geven, verhoogt Vlaams minister van Economie Philippe Muyters de steunbedragen voor bepaalde types vrachtwagens: "CNG, LNG en de hybride modellen zijn veel minder milieubelastend dan de diesel-variant. We gaan de steun voor die types verhogen tot het maximum dat door Europa toegelaten wordt. Voor een grote onderneming kan dat, afhankelijk van het type, gaan tot 40 en 45%. Voor een kmo kan dat zelfs 50 en 55% zijn. Ik hoop dat we hiermee een nieuwe stap kunnen zetten in de vergroening van het zware vrachtvervoer in Vlaanderen."

Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege: "Door de vergroening van de vrachtwagens zullen de emissies verminderen. Zo draagt de sector bij aan het halen van de klimaatdoelstellingen. Tegelijkertijd verbetert de luchtkwaliteit in Vlaanderen, wat iedereen ten goede komt."

Bedrijven kunnen voor beide maatregelen terecht bij het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen. De Vlaamse Regering voorziet voor de premies elk jaar 36,4 miljoen euro. Per bedrijf wordt wel een plafond opgelegd van 100.000 euro gedurende een periode van 3 jaar.



© 2018 - Vlaamse overheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken - Afdeling Beleid
De modellicentie voor gratis hergebruik van de Vlaamse overheid is van toepassing op deze website :
zie website vlaanderen.be voor meer info