Mobiel Vlaanderen
   U bent hier :   Mobiel Vlaanderen >  Persbericht > Jaarrapport Verkeerscentrum: avondspitsen pieken in 2016
START
JE VERPLAATSEN
• te voet of met de fiets
• met bus, tram, metro of trein
• met taxi of autocar
• met auto of motor
• met boot, veer of ferry
• met het vliegtuig
VRACHT VERVOEREN
PERSONEN VERVOEREN
MOBILITEITSBELEID
• Beleidsplannen
• Lokale overheden
• Wetgeving en omzendbrieven
• Vademecums
• Overheden en administraties
• Belangengroepen,
   beroepsorganisaties

STUDIE & ONDERZOEK
• Overzicht
• Mobiliteit in cijfers
• Opleidingen
• Studiebureaus
TIJDSCHRIFTEN & NIEUWSBRIEVEN

Jaarrapport Verkeerscentrum: avondspitsen pieken in 2016



BRON : Kabinet van Ben Weyts, Vlaams minister van mobiliteit, openbare werken, Vlaamse rand, toerisme en dierenwelzijn
DATUM : 13-03-2017
TEKST :

In 2016 werden de ochtendspitsen op de Vlaamse snelwegen amper langer, maar de avondfiles zijn wel fors langer én zwaarder geworden. Dat blijkt uit het nieuwe jaarrapport van het Vlaams Verkeerscentrum. De gemiddelde avondfile werd 16km langer en telt nu 121km. De ringwegen rond Brussel en Antwerpen blijven dé grootste knelpunten: tijdens de avondspits zijn ze goed voor 52% van alle files.

Het nieuwe jaarrapport Verkeersindicatoren van het Verkeerscentrum schetst de evolutie van het snelwegverkeer in Vlaanderen. De cijfers werden verzameld op basis van objectieve metingen aan de hand van ruim 4.300 dubbele tellussen in het wegdek en de verkeersinformatie van de operatorzaal van het Verkeerscentrum.

Vrachtverkeer stagneerde

In 2016 is het verkeer op de snelwegen opnieuw toegenomen, met 0,8% op werkdagen en met 1,4% op zaterdagen. Die stijging is volledig te wijten aan de groei van het autoverkeer, want die van het vrachtverkeer stagneerde.

Forse toename avondspits, vooral in Antwerpen

Terwijl de lengte van de gemiddelde ochtendfile op werkdagen in Vlaanderen, zo'n 145km, nauwelijks wijzigde, vielen de avondfiles vorig jaar wel een pak langer uit: van 105km in 2015 naar 121km in 2016, dus 16km erbij.

2016 klopte ook alle records op het vlak van filezwaarte (combinatie van filelengte én fileduur). Dat is in de eerste plaats het gevolg van de forse toename van de avonddrukte. In de regio Antwerpen werden de avondfiles in één jaar tijd maar liefst 22% zwaarder, in Brussel 7% zwaarder.

Verzadiging alom voelbaar

De toename van de avonddrukte is algemeen en doet zich voor in alle maanden. Er is duidelijk sprake van oververzadiging, die het wegdek extra kwetsbaar maakt. Zodra er één incident gebeurt, loopt het verkeer helemaal vast.

Bovendien staan er nu ook dagelijkse files op plaatsen waar daar tot voor kort geen sprake van was. Op de E313 tussen Tessenderlo en Lummen is in 2 jaar tijd een structurele filezone ontstaan van zo'n 10km tijdens de avondspits, met op de piek tot 1 uur file.

De structurele files lossen ook veel minder vlot op dan vroeger. De fileduur voor de Kennedytunnel richting Nederland (dé filekampioen van Vlaanderen!) steeg in 1 jaar tijd met maar liefst 70 minuten. Daar staat nu 10 uur file op werkdagen.

Het volledige rapport "Verkeersindicatoren 2016" van het Verkeercentrum is na te lezen op www.verkeerscentrum.be.


Filezwaarte snelwegen Vlaanderen per regio


© 2018 - Vlaamse overheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken - Afdeling Beleid
De modellicentie voor gratis hergebruik van de Vlaamse overheid is van toepassing op deze website :
zie website vlaanderen.be voor meer info