Mobiel Vlaanderen
   U bent hier :   Mobiel Vlaanderen >  Persbericht > Gent, Deinze en Bonheiden bekroond tot fietsstad/fietsgemeente 2018
START
JE VERPLAATSEN
• te voet of met de fiets
• met bus, tram, metro of trein
• met taxi of autocar
• met auto of motor
• met boot, veer of ferry
• met het vliegtuig
VRACHT VERVOEREN
PERSONEN VERVOEREN
MOBILITEITSBELEID
• Beleidsplannen
• Lokale overheden
• Wetgeving en omzendbrieven
• Vademecums
• Overheden en administraties
• Belangengroepen,
   beroepsorganisaties

STUDIE & ONDERZOEK
• Overzicht
• Mobiliteit in cijfers
• Opleidingen
• Studiebureaus
TIJDSCHRIFTEN & NIEUWSBRIEVEN

Gent, Deinze en Bonheiden bekroond tot fietsstad/fietsgemeente 2018



BRON : Vlaamse Stichting Verkeerskunde en Kabinet van Ben Weyts
DATUM : 05-06-2018
TEKST :

Gent, Deinze en Bonheiden zijn door Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts bekroond tot Fietsgemeente/Fietsstad 2018. Met de bekroning willen minister Weyts, de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) en de Vlaamse overheid steden en gemeenten die werk maken van vlot en veilig fietsverkeer in de schijnwerpers zetten. Naast de officiële prijzen werden ook publieksprijzen toegekend. Deze gaan naar Gent, Deinze en Duffel.

35 kandidaturen, 3 hoofdwinnaars

De bekroning was de afsluiter van het Fietscongres dat de VSV in samenwerking met de Vlaamse overheid, Fietsberaad Vlaanderen en de Stad Mechelen op 5 juni organiseerde. Het is de derde keer dat de prijzen worden toegekend. Gent en Deinze vielen ook bij de vorige editie in 2015 al in de prijzen.

In totaal 35 Vlaamse steden en gemeenten dienden eind vorig jaar een kandidatuur in om de officiële titel van Fietsstad/Fietsgemeente 2018 te mogen dragen. De VSV peilde bij de deelnemers naar concrete realisaties voor vlotter en veiliger fietsverkeer en hun toekomstplannen inzake fietsbeleid. Na een eerste selectieronde door een vakjury onder leiding van de VSV volgde een terreinonderzoek door een gespecialiseerd studiebureau. De resultaten daarvan waren bepalend voor de aanduiding van de hoofdwinnaars:

  • Categorie 1 - meer dan 50.000 inwoners: Gent

    Gent heeft een compleet en goed onderbouwd fietsbeleid. Bij de invoering van het circulatieplan in de binnenstad heeft het stadsbestuur de effecten gemonitord en stelde men vast dat het aantal fietsongevallen fors daalde. Op heel wat strategische plaatsen heeft de stad ingezet op kwalitatieve fietsinfrastructuur, maar ze zorgde ook voor kleine comfortmaatregelen op bestaande routes. Ook voor fietsparkeren worden alle mogelijkheden ingezet waarbij kwaliteit en nabijheid primeren. Gent werkt op hoge snelheid, met grote en kleine maatregelen, verder aan een fietsvriendelijke stad.

  • Categorie 2 - tussen 20.000 en 50.000 inwoners: Deinze

    Deinze ziet fietsverbindingen als onderdeel van een ruimer netwerk en zet knelpunten om in oplossingen. In de parkeergarage onder het stadhuis werd de ruimte voor de auto's van het schepencollege voorbehouden voor fietsen. Met VeloDeinze en een fietscafé op de benedenverdieping van het stadhuis zet de fietsende burgemeester erg in op fietscultuur. Deinze is de pionier op het vlak van fietsdiensten; het succes van Blue Bike en het eerste Mobipunt aan het stadhuis zijn daar voorbeelden van. De evolutie die Deinze doormaakte is en blijft een groot voorbeeld voor Vlaanderen.

  • Categorie 3 - minder dan 20.000 inwoners: Bonheiden

    Bonheiden heeft als kleinere gemeente een sterk uitgewerkt fietsbeleid. Samenwerking, ambitie, enthousiasme en innovatieve maatregelen zijn daarin sleutelwoorden. Bonheiden bouwt een gemeentedekkend netwerk van fietsstraten uit en zet in op nieuwe markeringen, campagnes met de aparte slogan "Fietsen is ook maar op je kont zitten" en monitoring van het fietsgebruik. Bonheiden, een landelijke gemeente die van nul begon, laat Vlaanderen zien dat een omslag naar een sterk fietsbeleid binnen één legislatuur wél kan.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts: "Het thema fietsen moet vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen op de politieke agenda van élke Vlaamse gemeente staan. Lokale besturen hebben zelf veel hefbomen om uit te groeien tot echte Fietsgemeente. De Vlaamse overheid is bovendien de bondgenoot van elke stad of gemeente die wil investeren in de fiets. Er bestaat sinds een paar een Vlaams Verkeersveiligheidsfonds en het Vlaamse budget voor de fiets is verhoogd naar recordhoogte. Samen maken we werk van meer fietsers en minder verkeersslachtoffers."

Bovenop de trofee krijgen de hoofdwinnaars vanwege de Vlaamse overheid een subsidie van 50.000 euro die ze kunnen investeren in fietsvoorzieningen.

Daarnaast waren er ook awards voor specifieke categorieën: Sint-Niklaas kreeg een award voor "Algemene appreciatie", Bonheiden viel in de prijzen in de categorieën "Beleid, monitoring en organisatie", "Veilige netwerken" en "Fietscultuur en campagnes", Gent behaalde awards in de categorieën "Veilig netwerken", "Ontwerp en Infrastructuur" en "Fietsparkeren", en Mechelen ontving de award voor "Diensten en services".

Publieksprijzen

Naast de aanduiding van de officiële winnaars door de vakjury kreeg ook het brede publiek de afgelopen maanden de gelegenheid om via een online poll per categorie een favoriete Fietsgemeente/Fietsstad aan te duiden. Er liepen in totaal 20.361 stemmen binnen. Gent, Deinze en Duffel eindigden bovenaan in de rangschikking met het grootste aantal stemmen binnen hun categorie en kregen dus elk een Publieksprijs Fietsgemeente/Fietsstad 2018 toegekend.



© 2018 - Vlaamse overheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken - Afdeling Beleid
De modellicentie voor gratis hergebruik van de Vlaamse overheid is van toepassing op deze website :
zie website vlaanderen.be voor meer info