Mobiel Vlaanderen

Minister Lydia Peeters lanceert nieuwe informatiecampagne; Rits vooraan, file zo gedaan



BRON : Kabinet van Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken
DATUM : 07-01-2020
TEKST :

Sinds 2014 is het verplicht om te ritsen. Uit onderzoek van VIAS (2019) blijkt dat 1 op de 5 bestuurders nog altijd niet weet hoe ritsen in het verkeer precies werkt. En dat leidt tot irritatie. In Vlaanderen stoort 84% van de bestuurders zich aan foutief ritsen. Het blijft belangrijk om iedereen te informeren, zodat het systeem zijn nut kan bewijzen.

Het Agentschap Wegen en Verkeer lanceert daarom een nieuwe informatiecampagne langs de Vlaamse wegen: rits vooraan, file zo gedaan. 88% van de bestuurders is vandaag voorstander van het systeem. De meerderheid is dus overtuigd dat ritsen voor vlotter verkeer zorgt. Toch zien bijna 4 op de 10 bestuurders elke dag hoe andere bestuurders op een foutieve manier ritsen. Bron: VIAS.

Waarom ritsen?

Invoegen kan behoorlijk stresserend zijn, zeker bij onverwachte wegversmallingen zoals wegwerkzaamheden. Zolang er weinig verkeer is, zijn er weinig ‘conflicten’ met bestuurders op een andere rijstrook, en dus weinig problemen om in te voegen. Maar wegversmallingen leiden nu eenmaal vaak tot grotere verkeersdrukte, waarbij de capaciteit om voertuigen te verwerken plots halveert. Hierdoor vormt zich veelal snel een file.

“Niet-correct ritsen is een grote irritatie in het verkeer,” zegt minister van mobiliteit Lydia Peeters. “Terwijl het een zeer hoffelijk principe is: alle rijstroken worden volledig tot op het einde benut en om de beurt krijgen de weggebruikers voorrang. Rechtvaardiger kan bijna niet. Ritsen zorgt zo voor een vlotte doorstroming en voor veiliger verkeer.”

Hoe ritsen?

Het ritsprincipe is verplicht op plaatsen waar er een rijstrook wegvalt en wanneer het verkeer sterk vertraagt (op alle wegen waar er ten minste twee rijstroken betrokken zijn, in dezelfde rijrichting). De bestuurder moet op zijn rijstrook blijven rijden tot aan de versmalling om vervolgens in te voegen in de aangrenzende rijstrook waar het verkeer zich verderzet. De bestuurders die zich reeds op deze rijstrook bevinden moeten beurtelings een bestuurder laten invoegen. Het ritsprincipe is een algemene regel die nageleefd moet worden, zonder dat er signalisatie nodig is. Enkele tips:

  1. Rij zo lang mogelijk door op de rijstrook die gaat wegvallen
  2. Pas, ongeveer 300 meter voor de versmalling je snelheid aan aan de snelheid van de voertuigen op de aanliggende strook
  3. Voertuigen op aanliggende strook moeten vrijwillig ruimte maken om het invoegend voertuig tussen te laten
  4. Op ongeveer 50 meter voor de versmalling pas je het ritsprincipe toe, zonder te remmen, zodat het verkeer vlot kan blijven doorrijden

Als je niet correct ritst, is dat een overtreding van de eerste graad. Je kan daarvoor een boete krijgen van 58 euro.

Informatiecampagne

Met de campagne "Rits vooraan, file zo gedaan" wil het Agentschap Wegen en Verkeer bestuurders duidelijk maken hoe ze correct kunnen ritsen. Deze campagne zal een maand langs de Vlaamse autosnelwegen en gewestwegen te zien zijn. Op de website www.ritsendoejezo.be kunnen weggebruikers alle informatie over ritsen nog eens nalezen.




Link :Ritsen doe je zo