Mobiel Vlaanderen
   U bent hier :   Mobiel Vlaanderen >  Persbericht > Vlaanderen voortrekker voor meer walstroom

Vlaanderen voortrekker voor meer walstroom



BRON : Kabinet van Ben Weyts, Vlaams minister van mobiliteit, openbare werken, Vlaamse rand, toerisme en dierenwelzijn en Vlaamse Stichting Verkeerskunde
DATUM : 22-02-2019
TEKST :

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts plaveit de weg voor meer walstroom in onze havens. Zo kunnen zeeschepen hun vervuilende scheepsmotoren afzetten zodra ze aan de kade liggenen overschakelen op de lokale stroomvoorziening. “De luchtkwaliteit in het havengebied zal er wel bij varen”, zegt Weyts. “Hoe meer walstroom, hoe minder stikstof, fijn stof en zwavel”.

De uitstoot van zeeschepen in havengebied wordt vooral genoteerd aan de ligplaats: tot 70% van al die emissies komt vrij nadat de schepen aangemeerd zijn aan de kade. De zware dieselmotoren blijven immers draaien om alles aan boord operationeel te houden. Er kan veel milieuvervuiling vermeden worden als de zeeschepen aangesloten worden op het elektriciteitsnet van de wal: dezogenaamde ‘walstroom’. In Vlaanderen is walstroom al goed ingeburgerd voor binnenschepen - binnenvaartschippers kunnen al op meer dan 400 locaties een beroep doen op walstroom – maar de wetgeving liep achter op het gebied van walstroom voor zeeschepen.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts geeft de havens nu een modern kader voor walstroom. De Vlaamse regelgeving wordt geënt op Europese specificaties en normen. Zo werkt Vlaanderenmee aan een uniform Europees systeem voor walstroom. “Reders vinden het op dit moment nogrelatief duur om zeeschepen te voorzien met een stekker voor walstroom, maar de investeringwordt veel aantrekkelijker als je in heel de EU hetzelfde stopcontact kan gebruiken”, zegt Weyts. “Het gebruik van walstroom zal steeds meer de norm worden. Zo wordt het vanzelf interessanterom te investeren in de walstroominfrastructuur”.

“Ongeveer de helft van de uitstoot van stikstof, fijn stof en zwavel in de haven gebeurt door de scheepvaart. Door het kader dat we nu creëren kunnen we hier 75% van reduceren”, zegt Vlaams minister van Natuur, Omgeving en Landbouw Koen Van den Heuvel. “Op termijn zal de totale uitstoot van de haven zo met een derde dalen. Dat komt overeen met de uitstoot van een middelgrote stad in Vlaanderen. Hierdoor zal de luchtkwaliteit in de stad Antwerpen en haar omgeving sterk verbeteren. Ook de CO-2 uitstoot zal gevoelig dalen”.

Er zijn al concrete pistes om het walstroom-aanbod uit te breiden. Zo bekijkt Weyts samen met Vlaams minister van Innovatie Philippe Muyters en samen met het Antwerpse Havenbedrijf hoe er nog dit jaar walstroom kan worden aangeboden in het Deurganckdok – het grootste getijdendok ter wereld. Ook in andere havens worden projecten voorbereid, in samenwerking met de rederijen en de operatoren van de verschillende terminals.



© 2019 - Vlaamse overheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken - Afdeling Beleid
De modellicentie voor gratis hergebruik van de Vlaamse overheid is van toepassing op deze website :
zie website vlaanderen.be voor meer info