De hoofdstukken hebben een nummering die begint met 1, om een duidelijk onderscheid te maken met en verwijzing mogelijk te maken naar de nummering van de hoofdstukken in de Synthesenota (Fase 2: Planopbouw) en het Beleidsplan (fase 3).
Besluit uit de sneltoets : wat zijn de aspecten die bepalen dat het mobiliteitsplan grondig moet herbekeken worden ?
Ingeval er geen voorgaand mobiliteitsplan is, vervalt dit hoofdstuk.
Opgave en beknopte analyse relevante gegevens :
Opgave en beknopte analyse planningscontext :
Het is belangrijk dat er besluiten getrokken worden.
De herziening van het mobiliteitsplan is een gevolg van de vraagstelling in de sneltoets waarbij de actoren gevraagd werd of ze nog achter het mobiliteitsplan staan.
Geef de visie van de verschillende actoren m.b.t. :
Welke visies verzamelen ?
(Deze visies zijn mogelijk al in de sneltoets aangedragen.)
Algemene visie weergeven, niet louter projectmatig denken.
Visies presenteren in tekst en beeld (indien mogelijk).
Indeling :
Uit het voorgaande volgt een conclusie die in te delen is in knelpunten en kansen.
Knelpunten-kansenkaart (voorkeur) en/of knelpunten-kansentabel.
De doelstellingen moeten worden geordend in volgorde van schaalniveau :
De doelstellingen worden SMART gemaakt :
Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar, Realiseerbaar, Tijdsgebonden
Met operationele doelstellingen worden geen acties en projecten bedoeld.
Onderstaande voorbeelden helpen om het onderscheid tussen strategische en operationele doelstellingen te verduidelijken.
Strategische doelstelling op Vlaams niveau : De verkeersonveiligheid terugdringen met het oog op een wezenlijke vermindering van het aantal verkeersslachtoffers
Strategische doelstelling op gemeentelijk niveau : Met het oog op een wezenlijke vermindering van het aantal en de ernst van verkeersongevallen, wordt vooral gefocust op de woon-schoolverplaatsingen in het stedelijk gebied, op de invalswegen tijdens de (weekend)nachten en op de stationsomgeving.
Operationele doelstelling : Daling van het aantal lichtgewonden met minimaal 2,5% per jaar.
Strategische doelstelling op Vlaams niveau : De verkeersleefbaarheid verhogen, ongeacht van de ontwikkeling van de mobiliteitsintensiteit.
Strategische doelstelling op gemeentelijk niveau : Ondanks de verwachte toename van de mobiliteit (weliswaar op een selectieve manier), moet de mogelijke overlast in de woon- en verblijfsomgevingen worden teruggedrongen.
Operationele doelstelling : reductie van het aantal gereden kilometers op en minimaal gebruik door het doorgaand verkeer van de stedelijke ringweg.
Op basis van de besluiten bepalen of verder onderzoek nodig is :
De indeling van het onderzoek gebruikt in de methodiek van spoor 2 wordt hier aanbevolen :
In het verleden werd onderzoek te veel beperkt tot het verzamelen van gegevens en literatuuronderzoek. Veel onderzoek was te sterk gericht op acties/maatregelen.
* Deze kunnen eventueel ook worden verwerkt in een inleidend hoofdstuk.