
PROEFPROJECT 2018 - OPZET
Op 1 juli 2018 startte in Vlaanderen een nieuw proefproject Langere en Zwaardere Vrachtwagens (LZV's). De nodige regelgevende teksten kan u terugvinden onder het luik wetgeving.
In het huidige proefproject (opgestart in 2014), was er een vergunning die zowel de reisweg (van punt A naar punt B en terug), voertuigen en chauffeurs vermeldde. Deze drie waren aan elkaar gekoppeld, waardoor er beperkte flexibiliteit was. Om hieraan tegemoet te komen, zullen in de nieuwe proef de wegen, voertuigen en chauffeurs van elkaar losgekoppeld worden.
Het netwerk
Het netwerk bestaat uit de autosnelwegen en aantakkingstrajecten.
De aantakkingstrajecten verbinden een oorsprong of een bestemming met een autosnelweg.
Een aantakkingstraject moet aangevraagd worden en wordt goed- of afgekeurd op basis van een puntensysteem.
Aantakkingstrajecten kunnen elke zes maanden ingediend worden. Er kunnen telkens maximaal 30 trajecten goedgekeurd worden.
Het netwerk reikt tot aan de grenzen van Vlaanderen. Transporten naar Walloniƫ en Nederland worden daardoor mogelijk.
De voertuigen
Het is essentieel dat de voertuigen geschikt zijn om in een LZV-combinatie te kunnen rijden. De vergunning zal afgeleverd worden op het tussenvoertuig. Dat is het voertuig dat zowel getrokken wordt als een ander voertuig trekt.
De vervoerder kan zelf combinaties maken, op voorwaarde dat de voertuigen individueel en het geheel voldoen aan de technische vereisten. Hiervoor is de goedkeuring van een erkende technische dienst noodzakelijk. Zo zullen naast een voldoende hoge EURO-norm ook de remmen en koppelinrichtingen performant moeten zijn.
De chauffeur
De extra lengte en massa vereisen extra vaardigheden voor het besturen van een LZV.
Hiervoor zal de mogelijkheid bestaan een opleiding te volgen. De huidige Nederlandse opleiding komt hieraan tegemoet. Op termijn wordt ook een Belgische opleiding voorzien.